به رنگ چادرم

Wife / Mom
به رنگ چادرم

علاقمند به کتاب، چای، گل، موسیقی و فیلم
مشتاق رشد و یادگیری

غول اول و آخر ، برنامه غذایی !

دوشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۶، ۰۵:۱۰ ب.ظ

از وقتی دست‌وپاحنایی شروع به غذاخوردن کرد سعی میکردم همیشه یک برنامه غذایی داشته باشم که هر روز دغدغه ی " حالا چی درست کنم ؟ " نداشته باشم . با وجود اینکه زینب رو پیش متخصص تغذیه میبریم ولی خانوم دکتر فقط کلیات رو میگن . که الآن تو سن زینب چه مواد غذایی رو میتونیم بهش بدیم و حواسمون باشه ممکنه به چه موادغذایی آلرژی داشته باشه . الآن که یک سال رو رد کرده نوشتن این برنامه آسون تر شده ، چون تقریبا میتونه همه چیز رو امتحان کنه . ولی انگار دختر هنوز به شیر حساسیت داره . بعضی لبنیات مثل ماست رو خیلی دوست داره و خداروشکر حساسیت نداره ولی بعضی دیگه مثل پنیر رو با احتیاط باید بهش بدم . چون بدنش پر از دون دون های قرمز میشه. اگر مامان تشریف دارید خیلی روی این قضیه حساس باشید . میدونم که هستید ولی بیشتر . من تا الآن بعضی مواد مثل سفیده ی تخم مرغ ، شیر ، توت‌فرنگی بعضی سبزیجات مثل اسفناج رو همچنان به دست و پاحنایی ندادم. با این وجود باید با این مواد هم باید کم کم آشنا بشه . برای تغذیه زینب من سعی میکنم هر روز سایت های جدیدی رو  بخونم تا بتونم ترکیب های غذایی مختلف رو براش درست کنم . علاقه ی بسیار شدیدی به این کار دارم و حس ادامه ی تحصیل بهم دست میده ((: اصلا به اندازه ی نوشتن یک پایان‌نامه از من انرژی میگیره . این مطلب رو در سایت livestrong خوندم و بنظرم جالب بود . ترجمه ش رو براتون میذارم امیدوارم به کارتون بیاد . البته این متن کلیات وعده غذایی برای کودک یک‌ساله رو توضیح داده و برای داشتن دستور های غذایی مختلف برای هر وعده باید مقداری به خودتون زحمت بدید سرچ کنید پیدا کنید درست کنید و ازش لذت ببرید . 

همانطور که کودک شما در حال رشد کردن از یک نوزاد به نوپاست ، رژیم غذایی او نیز تغییر میکند . طبق سایت American Academy of Pediatrics غذا دادن به یک کودک یک ساله ، یک تمرین برای صبر است . درحالی که ممکن است او یک روز در خوردن یک قهرمان باشد ، روز بعد ممکن است او همه چیز از نظر او برای خوردن رد شوند . همچنان مواد غذایی مغذی را در بخش های مختلف و مناسب در برنامه غذایی کودک قرار دهید و اگر نگران عادت های غذایی و رشد کودک خود هستید با متخصص اطفال مشورت کنید . 


دستورالعمل پایه برای تغذیه


کودک یک ساله تقریبا به 1000 کالری در روز نیاز دارد . ( HealthyChildren.org ) که شامل گروه غذایی ای که خودتان مصرف میکنید میباشد . در این سن چربی بسیار مهم است . حتی اگر شما در مورد چاقی دروان کودکی نگران هستید باید بدانید حدود نیمی از کالری مورد نیاز کودک شما برای رشد و پیشرفت طبیعی از همین چربی ها به ارمغان می آید . کودک شما هم اکنون میتواند بیشتر غذاهایی که بقیه خانواده میخورند را مصرف کند . با این حال شما هنوز هم باید احتیاط کنید ، بخصوص هنگامی که از غذای خودتان به اندازه ای که او میخورد به او میدهید . خطر خفگی در این سن همچنان بسیار حائز اهمیت است . بنابراین همه چیز را باید به قطعات کوچک ، قطعه هایی که به راحتی جویده شوند و یا پوره تبدیل کرد و باید کودک یک ساله ی خود را در هنگام خوردن همواره زیر نظر داشته باشید.


گزینه های صبحانه


یک عدد تخم مرغ پخته شده

1/4 تا 1/2 لیوان شیر کامل + نصف موز برش خورده و دو تکه ی بزرگ توت فرنگی

علاوه بر تخم مرغ شما میتوانید 1/2 لیوان غلات غنی شده با آهن که همراه شیر کامل است برای صبحانه کودک تان آماده کنید


وعده غذایی ناهار


برای وعده غذایی ظهر کودک تان ، میتونید یک ساندویچ مرغ یا بوقلمون به همراه 1/2 لیوان سبزیجات سبز پخته شده - برای کاهش خطر ابتلا به دیابت - برای او آماده کنید به همراه 1/2 لیوان شیر کامل برای نوشیدنی . پیشنهاد دیگر برای ناهار سوپ سبزیجات یا پیتزا همراه با سس مارینارا و پنیر موتزارلا میباشد . 

 

و اما شام


یک شام مناسب میتواند شامل 60 تا 90 گرم گوشت پخته شده یا کبابی به همراه 1/2 لیوان سبزیجات زرد یا نارنجی پخته شده باشد . 1/2 لیوان مواد نشاسته ای مانند پاستا ، برنج یا سیب‌زمینی به همراه 1/2 لیوان شیرکامل . 


میان‌وعده و مایعات را فراموش نکنید


کالری مورد نیاز کودک تان در روز باید به سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده تقسیم شود . گزینه های میان وعده یا اسنک میتواند شامل یک تکه نان تست همرا با 1 تا 2 قاشق غذاخوری پنیرخامه ای یا کره ، ماست همراه با قطعات میوه و 30 تا 60 گرم پنیر باشد . 


شما هم اگر برای کودک‌تون برنامه غذایی دارید میتونید تو قسمت نظرات بنویسید تا بقیه مامانا هم استفاده کنن ❤️

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی